
 

 

EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS 

 

193 

10.3.2009 

 

Press release issued by the Registrar 

 

CHAMBER JUDGMENT 

TIMES NEWSPAPERS LTD (Nos. 1 and 2) v. THE UNITED KINGDOM 

 

The European Court of Human Rights has today notified in writing its Chamber judgment1 in 

the case of Times Newspapers Limited (Nos. 1 and 2) v. the United Kingdom (applications 

no. 3002/03 and no. 23676/03). 

 

The Court held unanimously that there had been no violation of Article 10 (freedom of 

expression) of the European Convention on Human Rights, because the domestic court’s 

finding that the Times Newspapers Ltd had libelled G.L. by the continued publication on its 

Internet site of two articles had not represented a disproportionate restriction on the 

newspaper’s freedom of expression (The judgment is available only in English.) 

 

1.  Principal facts 

 

The applicant, Times Newspapers Ltd, is the owner and publisher of The Times newspaper, 

registered in England. It published two articles, in September and October 1999 respectively, 

reporting on a massive money-laundering scheme carried out by an alleged Russian mafia 

boss, G.L., whose name was set out in full in the original article. Both articles were uploaded 

onto The Times website on the same day as they were published in the paper version of the 

newspaper. 

 

In December 1999, G.L. brought proceedings for libel against the Times Newspapers Ltd, its 

editor and the two journalists who signed the two articles printed in the newspaper. The 

defendants did not dispute that the articles were potentially defamatory but contended that the 

allegations were of such a kind and seriousness that they had a duty to publish the 

information and the public had a corresponding right to know. 

 

While the first libel action was underway, the articles remained on The Times website, where 

they were accessible to Internet users as part of the newspaper’s archive of past issues. In 

December 2000, G.L. brought a second action for libel in relation to the continuing Internet 

publication of the articles. Following this the defendants added a notice to both articles in the 

Internet archive announcing that they were subject to libel litigation and were not to be 

reproduced or relied on without reference to Times Newspapers Legal Department. 

 

                                                 
1 Under Article 43 of the Convention, within three months from the date of a Chamber judgment, any party to 

the case may, in exceptional cases, request that the case be referred to the 17-member Grand Chamber of the 

Court. In that event, a panel of five judges considers whether the case raises a serious question affecting the 

interpretation or application of the Convention or its protocols, or a serious issue of general importance, in 

which case the Grand Chamber will deliver a final judgment. If no such question or issue arises, the panel will 

reject the request, at which point the judgment becomes final. Otherwise Chamber judgments become final on 

the expiry of the three-month period or earlier if the parties declare that they do not intend to make a request to 

refer. 

http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=848220&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649


- 2 - 

 

The defendants subsequently argued that only the first publication of an article posted on the 

Internet should give rise to a cause of action in defamation and not any subsequent 

downloads by Internet readers. Accordingly, they submitted, the second action had been 

commenced after the limitation period for bringing libel proceedings had expired. The court 

disagreed, holding that, in the context of the Internet, the common law rule according to 

which each publication of a defamatory statement gave rise to a separate cause of action 

meant that a new cause of action accrued every time the defamatory material was accessed 

(“the Internet publication rule”). 

 

The defendant appealed, arguing that the application of the common law rule to Internet 

publications gave rise to ceaseless liability of newspapers and could ultimately have a 

chilling effect on their readiness to provide Internet archives and thus limit their freedom of 

expression. The court, dismissing the appeal, stated that the maintenance of archives was a 

relatively small aspect of the freedom of expression, and that it need not be inhibited by the 

law of defamation as the publication of a notice warning readers against treating potentially 

defamatory material as truth would normally remove any sting form the material. 

 

2.  Procedure and composition of the Court 

 

The applications were lodged with the European Court of Human Rights on 28 October 2002 

and 28 July 2003 and declared partly inadmissible on 11 October 2005. 

 

Judgment was given by a Chamber of seven judges, composed as follows: 

 

Lech Garlicki (Poland), President, 

Nicolas Bratza (the United Kingdom), 

Giovanni Bonello (Malta), 

Ljiljana Mijović (Bosnia and Herzegovina), 

Päivi Hirvelä (Finland), 

Ledi Bianku (Albania), 

Nebojša Vučinić (Montenegro), judges, 

 

and also Lawrence Early, Section Registrar. 

 

3.  Summary of the judgment2 

 

Complaint 

 

Relying on Article 10 (freedom of expression) of the Convention, the Times Newspapers Ltd 

complained that the Internet publication rule breached its freedom of expression by exposing 

them to ceaseless liability for libel. 

 

Decision of the Court 
 

Article 10 

 

The Court noted that while Internet archives were an important source for education and 

historical research, the press had a duty to act in accordance with the principles of responsible 

                                                 
2 This summary by the Registry does not bind the Court. 



- 3 - 

 

journalism, including by ensuring the accuracy of historical information. Further, the Court 

observed that limitation periods in libel proceedings were intended to ensure that those 

defending actions were able to defend themselves effectively and that it was, in principle, for 

contracting States to set appropriate limitation periods. 

 

The Court considered it significant that although libel proceedings had been commenced in 

respect of the two articles in question in December 1999, no qualification was added to the 

archived copies of the articles on the Internet until December 2000. The Court noted that the 

archive was managed by the applicant itself and that the domestic courts had not suggested 

that the articles be removed from the archive altogether. Accordingly, the Court did not 

consider that the requirement to publish an appropriate qualification to the Internet version of 

the articles constituted a disproportionate interference with the right to freedom of 

expression. There was accordingly no violation of Article 10. 

 

Having regard to this conclusion, the Court did not consider it necessary to consider the 

broader chilling effect allegedly created by the Internet publication rule. It nonetheless 

observed that, in the present case, the two libel actions related to the same articles and both 

had been commenced within 15 months of the initial publication of the articles. The 

applicant’s ability to defend itself effectively was therefore not hindered by the passage of 

time. Accordingly, the problems linked to ceaseless liability did not arise. However, the 

Court emphasised that while individuals who are defamed must have a real opportunity to 

defend their reputations, libel proceedings brought against a newspaper after too long a 

period might well give rise to a disproportionate interference with the freedom of the press 

under Article 10 of the Convention. 

 

 

*** 

 

The Court’s judgments are accessible on its Internet site (http://www.echr.coe.int). 

 

Press contacts 

Stefano Piedimonte (telephone : 00 33 (0)3 90 21 42 04) 

Tracey Turner-Tretz (telephone : 00 33 (0)3 88 41 35 30) 

Paramy Chanthalangsy (telephone : 00 33 (0)3 88 41 28 30) 

Kristina Pencheva-Malinowski (telephone : 00 33 (0)3 88 41 35 70) 

Céline Menu-Lange (telephone : 00 33 (0)3 90 21 58 77) 

 

The European Court of Human Rights was set up in Strasbourg by the Council of Europe 

Member States in 1959 to deal with alleged violations of the 1950 European Convention on 

Human Rights. 

http://www.echr.coe.int/

